lördag 23 januari 2010

Första veckan avklarad!


Titta jag gymmar!

Många säger att den största omställningen är att gå från ett barn till två. Tvåbarnskaoset har man ju läst om men sedan verkar det vara en allmän uppfattning att trean bara "hänger på". Här råder väl inget kaos direkt, snarare har det blivit en harmoni här hemma, men jag är inte heller beredd att hålla med i ovanstående formulering...

Visst är det så att Helge får anpassa sig efter de andras behov. Att ligga och amma den lille och samtidigt höra "Mamma, jag har bajsat och jag är färdig. Kom och torka!" Det tillhör inte direkt drömscenariot men då får den lille snällt släppa taget och vänta en liten stund...Eller de lite inrutade lämning -och hämtningssituationerna. Men Helge är en egen liten individ med egna behov (mest mat -och sömn än så länge) och jag vill att han ska få sin tid också. Så visst är det en stor omställning från att vara en tvåbarnsmamma till att bli en trebarnsmamma. Det är ett pussel att få ihop allt.

Som tur är lämnar Patrik Hugo på morgnarna. Jag lämnar Hektor på dagis vid nio-tiden. det känns otroligt lyxigt att kunna ta det lugnt på morgnarna, både hemma och väl på dagis. Det är självklart att jag stannar och gör "startfart" på gungan innan jag lämnar min nu så stora kille på dagis eller kolla in honom och kompisarna när de åker rutchkana! Efter jag lämnat Hektor har jag tagit en promenad med Helge i vagnen. Ibland tillsammans med Eva och Axel, ibland själv. Skönt att äntligen kunna röra sig utan att få ont, eller där ljög jag lite, ont har jag faktiskt fått. Fast en positiv värk, nämligen träningsvärk! Det kan jag stå ut med. Sedan har det varit lite egentid med Helge här hemma, den tiden går mest åt att amma, amma och amma. Den lille mannen är en riktig "snuttkille". Men trots det så läker jag ihop och amningen börjar kännas bättre.


Vi pysslar, här med play doo deg. Grön ville Hektor ha!

Vid halvtre-tiden packar vi ihop oss i bilen för att åka och hämta Hugo i skolan. När vi kommit hem flyttar jag över Helge i vagnen och går för att hämta Hektor på dagis. Ibland stannar vi ute en stund. Ibland går vi in. Helge brukar kunna sova en stund i vagnen och jag får lite egentid med de stora killarna. Vi kan läsa, "dega", se en film eller bara vara.


Kalas för de stora killarna...


...och för de små killarna och tjejerna!

I helgen har vi klarat av de båda barnens kalas. Hugo hade "disco" med kiosk där barnen fick handla chips, popcorn, ostbågar, godis och läsk. De dansade till Lordi, allt efter födelsedagsbarnets önskemål. Hektor hade traditionellt firande med tårtor, bullar, kakor och chokladbollar och det hela avslutades med fiskdamm! Båda killarna var mycket nöjda och föräldrarna en aning trötta... I morgon börjar en ny vecka!
Twitter
Facebook

2 kommentarer:

  1. Tack för trevliga kalas! Alla nöjda och glada här.

    SvaraRadera
  2. Tack själva, samma status här :)
    Vi hörs!

    SvaraRadera