torsdag 2 september 2010

Good enough


Snorig men glad!

Vissa dagar blir allt bara så rätt. I morse blev det dock lite fel men det rättades till ganska snabbt. Helge somnade klockan 8.00 precis som igår. Men idag förekom jag det lilla dilemmat som uppstod igår. Jag tog på honom kofta och mössa innan han somnade så att jag inte skulle behöva väcka honom med påklädning när Hektor skulle iväg. Solen sken men det var isande kallt, bara 7,9 grader. En kofta står man sig inte så länge på, framförallt inte om man ska gå på promenad. Så trots varsamma händer som försiktigt försökte lirka av en kofta och ta på en fleece gick det inte. Helge vaknade. J och S mötte upp för en promenad. Åter på hemmaplan fortsatte jag fundera kring vårt kommande hallprojekt. Vi har kollat ut (och beställt) en tapet. "Plain Stripes" heter den och kommer från Boråstapeter. Tapeten går i svart/vitt/grått och är, precis som namnet indikerar på, randig. Ränderna är lodräta men vi tänkte tapetsera den vågrät istället. Det är roligt att ha ett litet projekt tillsammans. Tidigare har vi alltid haft projekt och vi gillar båda två att hitta nya lösningar och lite roliga detaljer vad gäller inredning. Jag kommer ihåg vår första gemensamma hyreslägenhet. Vi köpte färg och målade och inredde den så som vi ville ha den efter den budget vi hade då. Student som jag var vid den tiden. Nu, på senaste tiden har det varit stiltje. Ingenting nytt har hänt på länge och det är mest jag som gått och funderat på vad och hur vi kan förändra. Det ska bli roligt att se hur det artar sig. Från början tänkte vi bara tapetsera en vägg. Men idag kom jag på den briljanta idéen (tycker jag själv!) att gå från kökets ena vägg (som vetter mot hallen) och gå runt hörnet och ut i hallen. Jag tror att det kan bli en rolig effekt. Ingen vanlig fondvägg utan lite twist på det hela.

E tittade också förbi en snabbis med en sovande A. Helge fick lite mat medan vi satt och pratade. Sedan iväg och hämta Hugo som slutar tidigt på torsdagar. Det är ett bra tillfälle att ta tillvara på så att bara vi kan vara tillsammans. Hektor har ju sina måndagar och fredagar då han är hemma från förskolan. Jag tror att det är viktigt att barnen får lite egentid tillsammans med en förälder i taget. Tid då inget annat eller ingen annan konkurrerar om uppmärksamheten. Visst hade jag kunnat passat på och handla med Hugo eller åkte hem och städat toaletterna. Men handlingen fixade Patrik på vägen hem från jobbet och toaletterna tar jag vid ett annat tillfälle. Torsdagar är min och Hugos dag. Och Helges också förstås! Vi bänkade oss på "Två goda ting". Hugo tog en glass och jag en macka och kaffe. Vi satt och pratade om allt möjligt, tittade på folk som gick förbi. Och rätt som det är säger Hugo "tänk vad fint det är här i Mariefred!" Vi gick förbi bokhandeln där Hugo lyckades köpa en ny skisspenna med hjälp av en bild han själv tecknat. Jag hade, min vana trogen, inga kontanter. Och en skisspenna för nio kronor ville de inte ta betalt för med kort. Efter bokhandeln blev det en sväng förbi på biblioteket. Helge gillade Muminstolarna och Hugo plockade på sig massor av böcker med tips och råd kring teckning.



Hugo tecknar en drake.


Hektor gjorde en egen bilbana på sitt rum efter vi läst Bamse.

Hemma plockade Hugo fram sina böcker och sin nya penna och har provat nya tekniker. Jätteroligt att se resultatet. Jag och Helge hämtade hem Hektor som glatt plockade senaste Bamsenummret ur brevlådan. Vi satt alla fyra vid matbordet, Hugo tecknade, Helge mumsade majskrokar och jag och Hektor läste Bamse. En lugn, harmonisk dag där jag verkligen känner att jag lyckats med det jag stävar efter varje dag. Jag har kunnat ge alla mina tre killar tid, uppmärksamhet och uppmuntran. Var och en för sig och alla tre tillsammans. Det är inte alltid det fungerar. Men när det väl gör det så känner jag mig som en bra mamma. Det, är en bra känsla!
Twitter
Facebook

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det kan bli riktigt coolt med tapetseringen runt hörnet. Vad hände med trädstammarna? Fast de hade nog inte blivit så häftiga liggandes...;)

    SvaraRadera
  2. Vi ändrade oss när vi såg den randiga tapeten. Men träden hade nog också blivit fina runt hörnet fast ståendes då ;)

    SvaraRadera