söndag 5 september 2010

Godnattsagor


Lena och Olof Landströms böcker handlar om de två fåren Bu och Bä. Det är dramatik och äventyr i vardagliga situationer.

Sitter i soffan. Har precis nattat Hektor. Den obligatoriska godnattsagan har vi läst, vi har pratat om dagen, kramats, startat en cd-saga och stängt dörren. Rutiner och ritualer. Jag tycker att det är minst lika mysigt som Hektor (och Hugo med för den delen) med högläsning. Jag tror att mitt intresse för språket i form av rim och ramsor, sånger och böcker har smittat av sig på våra barn. Jag har några favoritböcker och favoritförfattare som jag älskar att läsa högt ur. Där det finns värme, humor,där språket flyter och där man tar sina mottagare på största möjliga allvar - barnen. För de genomskådar allt!


Allt som Pija Lindenbaum skriver och illustrerar går rakt in. Gittan triologin, Lill-Zlatan och morbror Raring, Siv sover vilse mfl.


Jujja och Tomas Wieslander skriver inte bara de fantastiska böckerna om Mamma Mu och Kråkan. De har skrivet en mängd bra barnlåtar och även böckerna om Dagspöket och om Lillebror.


Tsatsiki böckerna är så bra! Längtar till dess jag får läsa dem för Hektor. Hugo har redan lyssnat på dem och läst dem själv!



En av mina och Hektors favoriter! Bra att läsa innan man fått och även när syskonet anlänt :) "Förbjudna" känslor kommer upp, allt är skrivet med både humor och värme!


Barbara Bottner bok om Lennart. Den ängslige musen som inte kan göra något annat än det som står på hans listor. Tills en dag.. då han möter sin motsats. Den levnadsglade musen Albert. Boken är översatt av Lena Landström och illustrerad av Olof Landström. Kanske är det deras språk och illustrationer som gör att den läggs bland favoriterna.
Twitter
Facebook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar