torsdag 31 december 2009

Nytt år


Foto: Istockphoto

I dag är det nyårsafton. Slutet på det gamla och början på något nytt. Vad var det som hände under året som gick? Vilka lärdomar ska jag ta med mig och vad kan jag göra annorlunda inför det kommande året?

Fyra blir fem
Att det nya året kommer att bli annorlunda för oss fyra vet vi eftersom vi, snart, när som helst, blir fem! Graviditeten känns märklig. Å ena sidan känns det som evigheter sedan graviditetstestet visade sitt tydliga blåa plus och jag i samma veva blev uppsagd på grund av övertalighet. Glädje och sorg, hand i hand. Men någonstans fanns en känsla av att "det kommer att bli bra, det löser sig på något sätt". Och det gjorde det! Tjänsten fick jag tillbaka och det lilla spirande livet fortsatte att växa i magen. Nu är det verkligen nedräkning, bara tre dagar kvar till beräknad förlossning. Allt som går att förbereda är förberett, sängen står bäddad, skötbordet är på plats, vagnen, babyskydd och kläder är inhandlade. Men ända så dyker den där tanken upp, som en uppenbarelse "tänk, snart har vi en liten bebis här igen". Magen är inte bara en stor mage, den inhyser en liten, liten människa som snart är redo för livet utanför. Vem är du? Jag längtar efter att få träffa dig!

Fokusera
En sak som vi redan börjat lite smått med är att försöka fokusera på ett barn var. Att inte alltid vara tillsammans hela familjen. Det behöver inte vara så märkvärdiga saker. Det kan vara en så enkel sak som att åka och handla med ett barn eller bara gå till bageriet och köpa bröd. Stunder då fokus kan ligga på ett barn och konversationen får flöda utan avbrott. Det är något som jag kommer att tänka på och säkert något som kommer att vara extra viktigt när vi får tillökning.

Livet
Leva här och nu. Att låta städning och andra "måsten" komma i andra, nej fjärde eller femte hand. Jag måste tyvärr krypa till korset och erkänna en sak. Jag älskar att pyssla med mina barn men redan innan vi plockar fram pysslet ur pysselskåpet bävar jag lite inför städningen efteråt. Men glitter på golvet är väl egentligen bara snyggt? Och är det inte spännande att hitta rullögon i mattan? Att börja städa när barnen lagt sig är heller inget alternativ, då ska jag mysa med mannen och bebisen! Dammtussar, glitter och rullögon får jag jaga när bebisen sover och de stora är i skola och förskola. Välkommen, mitt mindre pedantiska liv!

Egentid
Egentid. Vad är det? För mig har det nästan inte existerat, jag har varit extremt dålig på att skapa egentid. Patrik försöker hitta på saker jag kan göra då han själv inte har några problem med att hitta olika sysselsättningar. Det är motorcykeln, foto, fiske, you name it! Själv är jag ganska tråkig, jag trivs ju bäst hemma med min lilla familj. Men jag inser själv att det är viktigt att sticka ut näsan ibland, framförallt nu när jag ska vara föräldraledig, för att få lite annan input. Frågan är bara vad?

Nyårslöften eller ej. Det här inlägget blev en liten indikation på vilken riktning 2010 förhoppningsvis kommer att få. Sedan får vi se vilka överraskningar livet kommer att erbjuda! Ring, klocka ring, jag är redo!
Twitter
Facebook

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar text! Allt du skriver är så himla sunt! Se bara till att ta dig din egentid, det kommer du behöva, alltid. Det kanske inte behöver vara nåt speciellt du gör, gå ner till vattnet med en bra tidning.
    Är så spänd på när den lille behagar komma. Får en känsla av det du skriver, att det kan vara dags närsom.
    Nu ska jag ner till vattnet och grilla.
    Ha det bästa ikväll och Gott nytt år på er alla!

    Kramar Cicki

    SvaraRadera
  2. Tack Cicki!
    Ja, det här med egentid är nog viktigt. När jag läser din kommentar så slås jag över hur fantastiskt fint vi bor! Att bara kunna gå ner till vattnet, det är livskvalité!

    Kram!

    SvaraRadera