söndag 13 december 2009

Mumsigt matbröd


"Latbak" i långpanna


Vörtbröd

I dag har jag bakat lite matbröd. Det blev två vörtbröd och ett i långpanna (mitt "latbak") garnerat med solroskärnor. Om en liten stund ska vi ta in vår nyinköpta gran och klä den! Längtar efter riktig grandoft och den lite "yvigare" känslan man får av en äkta gran. Vi har i alla år, med hänsyn till min pappa, haft plastgran. Vi har trott att han är allergisk mot gran då vi under hela min uppväxt enbart haft plastgran. Men efter att ha frågat honom hur pass känslig han är och han i sin tur frågat min mamma så kom de fram till att det inte är han som är allergisk utan min bror! Då min bror och hans familj firar på behörigt avstånd, i München, så har vi kommit till skott och köpt en alldeles äkta gran. En ny fot och matta inhandlades också. Hmmm, undrar hur nöjd jag kommer att vara när granen barrar på den nya vita mattan?
Twitter
Facebook

5 kommentarer:

  1. Vilka härliga bröd du gjort. Jag har kvar att baka "farmors bröd". Vi ser också framemot att få den riktiga julkänslan av en äkta julgran under julafton och kommande dagar. Det är ju av ren bekvämlighet vi fortsatt att ha plastgran även de år vi inte haft julbesök av Micke

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ju bekvämt med plastgran men högre mysfaktor med äkta... Men jag har inte lidit så mycket i min barndom trots avsaknaden av den äkta varan ;)

    SvaraRadera
  3. Vi har haft gran/tall under vår uppväxt i Dorotea. (kanske fanns det inga plastgranar där??)


    /bror

    p.s det är naturvänligare att ha plast

    SvaraRadera
  4. Ja det är sant att vi hade gran innan vi upptäckte att du Micke var allergisk, provade med tall men det gick inte heller så det blev plastgran till slut. kram

    SvaraRadera
  5. Just det, tall, icke att förglömma. Tall=respekt! :)

    SvaraRadera