onsdag 30 mars 2011

Saknaden och ett par pyjamasbyxor

Vilken dag! Solen har visat sig och vi har tillbringat större delen av dagen ute. Vi har hängt med Axel och hans föräldrar, fikat, promenerat och bara njutit av solen och ljuset. Både dagen och gårdagen har startat lite tidigare än vanligt. Eller, vi har kommit i gång tidigare. Patrik har varit på konferens vilket har inneburit att jag lämnat Hugo på morgonen. Nya rutiner kräver lite mer planering. Lite mer logistik. I vanliga fall fixar Patrik frukosten, barnen hämtar det de vill ha på sig ur sin garderob, Hektor kan titta på tv på morgonen och ta det lite lugnt då han börjar klockan nio. Nu har det varit dukat frukostbord kvällen innan, tre klädhögar uppradade i soffan och inte så mycket tv-tittade. Det senaste gjorde mig inte till den populäraste mamman då Hektor inte fick se Ben 10 igår. Men bortsett från det har det flutit på bra. Inga större konflikter. Alla tre barn mätta i magarna, påklädda, kammade och borstade i bilen 7.50 sharp! Kanske inte ska säga för mycket så att Patrik tycker att jag kan fortsätta med lämningarna. Även då det gått bra så har vi saknat Pappa Patrik, som Hektor brukar kalla honom. Jag kan tycka att det är skönt första kvällen, att gå omkring och fixa med lite småsaker. Sånt jag inte brukar göra när Patrik är hemma. Det kan vara att rensa ur en garderob, sy något eller något liknande. Det låter verkligen jättetrist men det är lite terapi för mig. Men sedan, när det börjar bli dags att gå och lägga sig. Då är det tråkigt och...lite läskigt. Jag är mörkrädd, har alltid varit och kommer nog alltid att vara. Larmet är min bästa vän, lilla sos-dosan ligger inom räckhåll på sängbordet och Helge behöver bara pipa till lite så ligger han i sängen bredvid mig. Inte mycket till beskyddare men hans små andetag är lugnande. Men nu räcker det, nu vill vi att Pappa Patrik kommer hem! Hektor som kom och kröp ner hos mig i morse sa "men var är pappa, jag längtar efter honom!". Hugo vill absolut vara vaken när Patrik kommer hem ikväll. Och Helge. Han som inte har så många ord ännu, uttryckte även han sin saknad. "Pappa" sa han och drog i Patriks pyjamasbyxor som hänger på toaletten. Så välkommen hem pappa Patrik - du är efterlängtad!
Twitter
Facebook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar