tisdag 16 mars 2010

Rekord!


113 m tårta!

Mariefreds skola har slagit rekord! De har bakat den längsta tårtan, 113 m lång! Hugo har tyckt att det hela varit mycket spännande. Allt ifrån att baka till att få vara med på tårtkalaset och tv-inspelningen. Inslaget kommer att sändas den 28 maj på Barnkanalen.


Alla sitter spända på huk för att på given signal ropa: Rekord!!!


Tårtan var god, tyckte Hugo.

Och om Mariefreds skola slagit rekord i tårtbakning så kanske jag skulle göra det i fiskpinnetillagning :) I alla fall om min familj får bestämma. Varje gång vi har ätit panerad fisk har Hugo frågat "är det dina fiskpinnar mamma?". Skamset har jag fått erkänna att det tyvärr inte varit det. Jag har varit bekväm vad gäller matlagningen allt sedan Helge anlände. Maten ska stå på bordet, gärna innan klockan 18.00, det ska vara bra mat men enkel att tillaga- så enkel att en liten Helge kan vara i famnen samtidigt! Men i går föll jag till föga. Hugo och Hektor fick önska mat till middagen. Och det blev....Mammas fiskpinnar! Helge satt i babysittern och fick faktiskt nöja sig med nappen när det kladdigaste momentet genomfördes, paneringen. Han var lite ledsen men det gick relativt smidigt och Hektor var nöjd över att det blev lite kvar till lunch idag med :)


"Fiskpinnar" à la Angelica
Twitter
Facebook

3 kommentarer:

  1. WOW! Hur gjorde du dem? Ge mig gärna ditt recept, ser smaskens ut!
    Fantastiskt fina bilder på alla tre killarna!
    Kram Cicki

    SvaraRadera
  2. Cicki, det är superlätt! Jag använder helst torskryggfiléer som jag skär på längden i cm tjocka bitar (tycker de blir lite fastare och godare. Men på bilden är det "vanlig" torskfilé i block).
    Salt och vitpeppar på, doppa i ägg och sedan ströbröd (pumpakärnor och sesamfrön funkar också bra!)steker dem i smör och olja på medeltemperatur. Prova! Här går det hem hos både stora och små!!!

    SvaraRadera
  3. Tack Angelica! Det ska jag absolut prova. Ramlar inte paneringen av? Kanske jag har haft för varmt när jag stekt.
    Men tack igen och hoppas helgen varit bra!

    Kram Cicki

    SvaraRadera