tisdag 17 augusti 2010

Rutiner


Mina grabbar!

Sitter i soffan efter en långdragen nattning. Det som såg ut att bli en lätt match med en trött Helge vid 18.30 -tiden blev precis tvärtom. Det var ikväll rutinerna som trebarnsfamilj sattes på prov. Hugo var iväg på bokfest, han har varit med i "sommarboken" och ikväll var det avslutning för alla som deltagit. Patrik ställde sig och drillade köttbullar, det blev väl lite drygt hundra stycken, Hektor lekte med sina riddare och Helge slurkade i sig en flaska välling. Efter vällingen, lena armar runt min hals, små fingrar som söker sig till mitt hår, snurrar, drar. Andningen som blir tyngre och tyngre. Lyfter ner en sovande prins i spjälsängen, rör ihop brunsåsen medan Patrik hämtar Hugo. Middagen intogs med god aptit men när Hektor högg in på sin andra portion och Patrik gått upp för att natta Hugo (skolstart imorgon...) så vaknade Helge och ville inte komma till ro. Hektor fick sitta kvar själv, för vad gör man när då det finns fler barn än vuxna? Jag kommer så väl ihåg hur jag tidigare resonerade, två barn var det optimala. Då räcker man till, då finns det en famn, en som lyssnar, en som nattar - en till varje barn. Men nu är det inte så och allt som oftast fungerar det i alla fall, till och med då jag eller Patrik är själva med killarna. Ibland får någon eller något vänta, ibland kan man samköra och ibland kan man få en eller till och med två (!) föräldrar helt för sig själv om de båda andra bröderna somnat.
Twitter
Facebook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar