lördag 28 november 2009

Baka, baka...


I dag gick det inte längre att skjuta upp lussebaket. Imorgon är det ju som bekant 1:a advent och då är lussebullar ett måste, tycker i alla fall jag! Hektor har också pratat om bullar, i alla dess former visserligen, och har längtat efter att få baka och smaka! Jag satte en deg, passade på att vila. Ropade på killarna när degen jäst färdigt. Men jag fick tyvärr inget gensvar.

Förklaringen: Lego Star Wars!



Patrik kom i alla fall och hjälpte till. Vi körde lite "latvariant" med saffransdeg i långpanna och mandelmassa täcke. Snabbt, enkelt och gott! Det blev också "lussesnäckor" med mandelmassafyllning , lussekatter, en krans och en fläta!
När vi bakat färdigt kom Hektor nedför trappan. "Här luktar det lussebullar!" "Jag vill också vara med och baka!" Om jag känner min lilla familj rätt så kommer vi att få baka några gånger till innan jul. Hektor nöjde sig med att provsmaka bullarna och löftet om att få vara med nästa gång.

Resultatet:


Twitter
Facebook

4 kommentarer:

  1. nja, det där såg iiiinte alllls gott ut....;)

    Jga har införskaffat allt som behövs, inkl kesellan...(bara för att retast:)

    Rutorna är de de som jag fick receptet på eller är det "normala" degen?

    SvaraRadera
  2. Det gick bra trots att jag glömde kesellan. Jag ska försöka komma ihåg den vid nästa bak... Rutorna är de du fick recept på, samma deg men med mandelmassa utrört med smör på toppen!

    SvaraRadera
  3. Haha, vet du vad jag har glömt att köpa... Saffran!

    Får väl använda Sarahs knep från Usatiden. Hon använder Gurkmeja. Gissa om det INTE blev så lyckat.

    Näe, det får nog bli vanliga bullar så länge!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att talesättet "Man ska inte kasta sten i glashus" kommer till sin rätt nu ;)

    Men du, vanliga bullar är ju också goda. Kanske kesellan kan vara en hit i vanlig bulldeg också?

    SvaraRadera