torsdag 10 juni 2010

Livet



I dag är det en sorglig dag. Vi tänker mycket på gammelmorfar och både Hugo och Hektor har funderat kring hans bortgång. "Livet boken" av Pernilla Stalfelt har vi läst flera gånger. Det är verkligen en bok som jag kan rekommendera om man vill prata om livets stora frågor med barn. De fantastiska bilderna tillsammans med texterna som är en blandning av både djupaste allvar och humor gör att jag har lika stor behållning av boken som barnen! Efter att vi läst boken tredje gången för dagen sa Hektor " Mamma vill du höra en bra sak och en dålig sak?" Det som är bra är att jag tycker så mycket om dig (åtföljt av en mysig barnkram. Varma armar, lite skrovliga efter alla dessa små koppor) och det tråkiga är att gammelmorfar har dött. Men han hade i alla fall levt ett bra liv!" En sådan fin sammanfattning! Nu ska vi tända ett ljus för gammelmorfar och tänka lite extra på honom. Hugo får väl uttala några svordomar som en ritual. Min morfar hade nämligen för vana att alltid fråga om hur det var med Hugo och om han lärt sig svära ännu. Till saken hör att Hugo nog kan några svordomar men skulle nog aldrig komma på tanken att använda dem. Men i kväll - jävlar anamma!
Twitter
Facebook

1 kommentar:

  1. Läste detta först nu, och du berättade om det i bastun. Det blev verkligen en fin ceremoni med ljus och svordomar; så personligt och så mycket morfar, vad jag förstod. Fina minnen för barnen!
    Kram

    SvaraRadera