lördag 27 november 2010

Kitsch och traditioner


Årets adventsljustake

Mina barn gillar kitsch, glitter och bling-bling. Julen är med andra ord en välkommen högtid. Det är inga problem att vika av det traditionella spåret med mossklädda adventsljusstakar, trekantiga träljusstakar i fönstren eller garntomtar. Annat var det för Gunilla, min förre detta chef. När hennes son var liten uppskattade han inte att hon var nytänkande. "Varför kan inte vi också ha en sån där ljusstake med mossa och svampar som alla andra?" hade han frågat. Gunilla frågade om han inte tyckte att ljusstaken hon köpt var finare än de andra, vilket den med all säkerhet var (men det är inte själva poängen). Efter ett nekande svar gav hon vika och köpte en "ful" ljusstake och tryckte ner lite mossa och stoppade ner några svampar och sedan var allt var frid och fröjd.

Visst tycker jag om att ha det, i mitt tycke och smak, fint. Men barnen ska ju också få vara med och bestämma. Min strama adventsljusstake med lite bling-bling föll absolut killarna i smaken. Kul! Sedan blev det svarta adventsstjärnor med sirliga silvriga mönster i vardagsrummet för att "hålla ihop" inredningen lite. Jag har varit en stark motståndare till allt det svarta i "julig" tappning. Jag har tyckt att det sett lite billigt ut. Till mitt försvar så måste jag bara säga att Frida med bloggen trendenser hade ett svart/vitt jultema :) Även detta föll killarna i smaken.

Men sedan har även den lätt kitschiga "staden" (inköpt på Netto i Årsta) fått ta plats i fönstret. Den är bara såå fin - tycker Hugo och Hektor. En jättefin tomtebricka inköptes också i helgen då Hektor verkligen körde övertalningstaktik på sin mor. "För den kan vi ha pepparkakor på, för vi ska ju baka pepparkakor. Med kristyr på och silverkulor. Grön och vit kristyr ska det vara. Vi ska baka hjärtan och grisar och Mumin och krokodiler och... Ja, vi köpte brickan.

Men oavsett vilka traditioner man har så tror jag att själva poängen är ATT man har traditioner. Något fint man kan minnas från sin barndom och kanske föra vidare till sina barn. Det behöver inte vara något storslaget. Det jag minns från min barndomsjular är det klassiska änglaspelet (som jag tyckte var så vackert), att vi fick vara med och klä granen (ingenting var fel), familjespelen, julklänningen, julmaten, att få krypa ner i renbäddad säng och läsa i en av de nya böckerna man fått i julklapp. Det är saker jag minns. Minnen som får mig att nostalgiskt stanna upp och titta lite extra på änglaspelet och som får mig att vilja skapa fina minnen tillsammans med mina barn.



En av de svarta stjärnorna.


Staden, say no more!


En bra bricka för tex. pepparkakor :)


Barnen har även fått dekorera sina adventsgranar som de har på sina rum. Det är en höjdpunkt och sker med stor precision och stor noggrannhet.
Twitter
Facebook

4 kommentarer:

  1. Angelica, det är så underbart harmoniskt att läsa din blogg! Och vad snyggt/fint ni har pyntat! Känner så väl igen det där med att hitta balansen mellan traditionellt pynt kontra "passa-in-i-övriga-inredningen". Men visst, det är mestadels barnens jul och, som du skriver, man vill skapa traditioner som de verkligen minns.
    Adventsstaken du gjort är så snygg!!!
    Ha en bra första advent!
    Mina godingar kommer hem från Gävle idag och det vankas pepparkaksbak. Ska sätta degen strax.
    Kram Cicki

    SvaraRadera
  2. Tack Cicki, det är väl så att jag har störst lust att skriva när jag själv är harmonisk. Dvs. det speglar lite hur jag mår och hur tillvaron runt omkring är...Mys ordentligt med de dina idag! Hoppas att pepparkaksbaket går bra (ambitiöst att göra egen deg!!!) vi ska också baka idag. Passa på att fylla den fina brickan ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt ni har gjort för advent, längtar tills vi får dricka glögg tillsammans

    SvaraRadera
  4. Vi längtar också! Ses snart!
    Kram

    SvaraRadera