måndag 4 april 2011

Matplats vs lekrum

Före

Då var det gjort. Bordet och stolarna är borta. Jag trodde inte att det skulle kännas så här, lite fånigt, men jag saknar faktiskt vårt bord och stolar. Matplatsen var rätt fin...Men nu måste vi tänka lite praktiskt. Vårt hus är inte så stort, 134 kvm för att vara exakt, fördelat på tre sovrum och ett vardagsrum samt kök. Det innebär att det är ett rum för lite om inte barnen ska dela rum. Hektor har länge velat dela rum med Helge och det är ju jättepositivt. Samtidigt är det bara ett år kvar till dess att Hektor börjar skolan, det finns hur mycket smålego och annat smått i rummet och det ligger på övervåningen. Alternativ två har varit att bygga till ett rum på övervåningen. Men då skulle tv-hörnan försvinna plus att det skulle bli ett väldigt litet rum. Alternativ nummer tre har inneburit att ta bort "matsalsdelen" och göra om det till ett lekrum. Väga för och emot (stora beslut, jag vet) fram och tillbaka landade vi i alternativ nummer tre. Patrik har väl inte varit odelat positiv men jag lyckades övertyga honom att det är det bästa sättet att använda våra utrymmen på. Nu ska vi fixa iordning till Helge här nere, jag misstänker att de andra killarna också kommer att hänga här en hel del. För att det ska smälta in i inredningen här nere vill jag hålla mig i färgskalan: svart, vitt och grått med någon accentfärg. Det kommer nog att bli en lång bänkskiva där killarna kan sitta och rita och där även Helge kan stå och leka. Lite svart/vita bilder på vilda djur (som Patrik fotat när han var i Afrika) i svarta ramar, en läshörna, kökslek och en stor lekmatta på golvet. Det kan nog bli bra det här! "Efter" bilder kommer när det börjar bli färdigt.
Twitter
Facebook

3 kommentarer:

  1. Jag tror det blir bra och när killarna är större så kan du göra rummet tilll mat rum igen. Vissa perioder i livet får man ta det som är mest praktiskt ska bli kul att se resultatet. Kram

    SvaraRadera
  2. Är det någon av killarna som inte kommer till er på natten? Gissar på Hugo och då är det väldigt praktiskt att ge honom rummet där nere eftersom de andra "nattvandrar". Bökigt med trappor både för föräldrar och barn som ska tröstas,bäras och you name it på natten. Bara en liten tanke från mig som har provat att ha sovrum på annat plan än nattvandrare. Kram till er allihop!

    SvaraRadera
  3. Ja, det blir nog bra... Var sak har sin tid.
    Rummet här nere är tänkt till Helge. Ett lekrum helt enkelt. Sova får han göra hos oss för att sedan flytta in i våningssäng till Hektor.

    SvaraRadera